Budżety JST w dobie koronawirusa

Pandemia COVID-19 obok zagrożenia epidemiologicznego przyniosła także bolesne skutki gospodarcze, zmniejszone radykalnie obroty firm, postojowe zamiast wypłaty wynagrodzeń, zwolnienia pracowników - wszystko to będzie bardzo negatywnie oddziaływało na budżety jednostek samorządu terytorialnego, gdzie wpływy z udziałów w PIT i CIT to jedne z największych pozycji dochodów.

Komu zabrać? Komu zostawić?

To najczęściej zadawane pytania, gdy samorządowcy muszą oszczędzać. W przypadku małych gmin sprawa jest oczywista, wszyscy się znają, budżety są na tyle małe (przejrzyste), że obywatelska kontrola relatywnie większej ilości radnych wymusza podejmowanie działań logicznych.

Szukaj tam, gdzie nie widzisz

"Mamy oszczędzać" - powiedział jak zawsze skarbnik. Ale jest gorzej... Główny szef powiedział to samo. No to zaczynamy szukać. Najpierw zawsze emocje - zabrać tym, których nie lubimy :). Potem już spokojnie, zaczynamy patrzeć na liczby i opisy do nich.

Jaka przyszłość obligacji przychodowych?

Emisja obligacji przychodowych nie jest obecnie popularnym sposobem finansowania inwestycji komunalnych. Do tej pory zdecydowało się na to osiem podmiotów (trzy gminy i pięć spółek komunalnych). Dzieje się tak m.in. dlatego, że emisja przedmiotowych papierów wartościowych stanowi dużo trudniejszy proces i wymaga większych nakładów

Wzięcie kredytu czy emisja obligacji?

Wzięcie kredytu czy emisja obligacji?. Co różni obligacje od kredytu? Cztery najważniejsze cechy: JST, emitując obligacje zaciąga zobowiązanie u wielu wierzycieli, a w przypadku brania kredytu – zazwyczaj u jednego, w przypadku emisji obligacji bank, którego rola jest zawężona

Komu zabrać? Komu zostawić?

Data publikacji: 07.08.2020

... to najczęściej zadawane pytania, gdy samorządowcy muszą oszczędzać. W przypadku małych gmin sprawa jest oczywista, wszyscy się znają, budżety są na tyle małe (przejrzyste), że obywatelska kontrola relatywnie większej ilości radnych wymusza podejmowanie działań logicznych. Czym większa gmina, tym kwestia zaczyna być bardziej zagmatwana, budżet JST zmienia się w kompletnie nieczytelną księgę pełną niezrozumiałych liczb. Aby ograniczać koszty i przy okazji „nie wylewać dziecka z kąpielą”, trzeba dogłębnie „wgryźć się" w każdy wydatek, model funkcjonowania jednostek budżetowych, instytucji kultury, ZOZów, spółek komunalnych. Warto jednak podjąć ten trud, bo w przeciwnym razie wprowadzane zmiany będą chaotyczne i być może spowodują niepotrzebne szkody w funkcjonowaniu samorządu. I nie jest w stanie tego działania podjąć para: osoba przewodząca danemu samorządowi plus skarbnik. Doba ma tylko 24 godziny, żaden z nas nie jest „alfą i omegą", mamy też swoje specyficzne punkty widzenia. W proces oszczędności trzeba wciągnąć szerokie grono osób, najpierw jednak przekonawszy otoczenie, że zmiany są niezbędne i nieuniknione. Nie ma przy tym zestandaryzowanych recept postępowania typu: zamrozić płace, nie uzupełniać stanowisk pracy po odchodzących na emeryturę. A co jak na emeryturę odejdą jedyne opiekunki ze żłobka? A może nie dostający od lat podwyżek, sprawdzony specjalista od pozyskiwania dotacji unijnych dostanie lepszą płacowo ofertę na rynku prywatnym? Nie ma sprawdzonych wszędzie recept, każdy budżet i każdą jego pozycję trzeba dokładnie zanalizować.

Zamknij