Budżety JST w dobie koronawirusa

Pandemia COVID-19 obok zagrożenia epidemiologicznego przyniosła także bolesne skutki gospodarcze, zmniejszone radykalnie obroty firm, postojowe zamiast wypłaty wynagrodzeń, zwolnienia pracowników - wszystko to będzie bardzo negatywnie oddziaływało na budżety jednostek samorządu terytorialnego, gdzie wpływy z udziałów w PIT i CIT to jedne z największych pozycji dochodów.

Komu zabrać? Komu zostawić?

To najczęściej zadawane pytania, gdy samorządowcy muszą oszczędzać. W przypadku małych gmin sprawa jest oczywista, wszyscy się znają, budżety są na tyle małe (przejrzyste), że obywatelska kontrola relatywnie większej ilości radnych wymusza podejmowanie działań logicznych.

Szukaj tam, gdzie nie widzisz

"Mamy oszczędzać" - powiedział jak zawsze skarbnik. Ale jest gorzej... Główny szef powiedział to samo. No to zaczynamy szukać. Najpierw zawsze emocje - zabrać tym, których nie lubimy :). Potem już spokojnie, zaczynamy patrzeć na liczby i opisy do nich.

Jaka przyszłość obligacji przychodowych?

Emisja obligacji przychodowych nie jest obecnie popularnym sposobem finansowania inwestycji komunalnych. Do tej pory zdecydowało się na to osiem podmiotów (trzy gminy i pięć spółek komunalnych). Dzieje się tak m.in. dlatego, że emisja przedmiotowych papierów wartościowych stanowi dużo trudniejszy proces i wymaga większych nakładów

Wzięcie kredytu czy emisja obligacji?

Wzięcie kredytu czy emisja obligacji?. Co różni obligacje od kredytu? Cztery najważniejsze cechy: JST, emitując obligacje zaciąga zobowiązanie u wielu wierzycieli, a w przypadku brania kredytu – zazwyczaj u jednego, w przypadku emisji obligacji bank, którego rola jest zawężona

Budżety JST w dobie koronawirusa

Data publikacji: 10.08.2020

Pandemia COVID-19 obok zagrożenia epidemiologicznego przyniosła także bolesne skutki gospodarcze, zmniejszone radykalnie obroty firm, postojowe zamiast wypłaty wynagrodzeń, zwolnienia pracowników - wszystko to będzie bardzo negatywnie oddziaływało na budżety jednostek samorządu terytorialnego, gdzie wpływy z udziałów w PIT i CIT to jedne z największych pozycji dochodów. Co więcej, wiele samorządów pomagając lokalnym przedsiębiorcom zdecydowało się na radykalne obniżki czynszów od lokali użytkowych oraz podatku od nieruchomości. Jeśli dodamy do tego, że bardzo wiele jednostek wykorzystując dotacje unijne zadłużyło się do maksimum by opłacić tzw. wkłady własne, to sytuacja wydaje się być bardzo poważna.

Nieuchronnym zabiegiem jest więc ograniczanie wydatków. Szybko zauważymy, że lokalne inwestycje zwolnią swoje tempo, ale i to nie rozwiąże nadchodzących rychło problemów. Koniecznym będzie cięcie kosztów bieżących. W najbliższych latach zobaczymy działania do tej pory rzadko spotykane w świecie samorządowym - zwolnienia pracowników, ograniczenia wydatków na promocje do zera, znaczne obniżenie wydatków na kulturę, sport i rekreację, pośpieszną sprzedaż majątku. Tymczasem straty budżetu centralnego z tytułu skutków ekonomicznych pandemii COVID-19 będą proporcjonalnie jeszcze większe, nie ma więc co liczyć na wydatną pomoc państwa dla samorządów, niezależnie od tego jaka opcja polityczna będzie sprawowała władzę. Nieuniknione zmiany, bardzo przykre cięcia wydatków są zatem nieuniknione, ważne jednak żeby były one przemyślane, układały się w logiczną całość, były realizowane w sposób planowy i zaczęły się wcześniej niż później. Nie podjęcie o czasie takich działań wprowadzi chaos i być może w wielu przypadkach czasową niewypłacalność wielu lokalnych budżetów.

Zamknij